عوامل موثر در انتخاب فلزیاب

دستگاه های فلزیابی گنج یابی ابزارهایی حرفه ای هستند که با بهره گیری از روش الکترومغناطیسی که برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند از جمله محهم ترین کاربرد این دستگاه این است که فلزات موجود در را زیر زمین براحتی تشخیص می‌دهند. از دیگر کاربرد این دستگاه ها بهره گیری در امنیت و حتی صنعت میباشد. که این کاربردها با توجه به تکنولوژی ساخت، عمق نفوذ، دقت در تفکیک فلزات و... متفاوت است.

حال ما قصد داریم که در این مطلب به بررسی انواع مختلف فلزیاب‌ها، نحوه کارکرد و کاربردهای هر کدام از آنها خواهیم پرداخت تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود، بهترین انتخاب خود را در حین خرید فلزیاب داشته باشید.

انواع فلزیاب ها و کاربردهای آنها

فلزیاب ها با توجه به انواع مختلفی که دارند مشخص است که این تنوع بدلیل تفاوت کاربردهای آن میتواند متفاوت باشد، که در ادامه به تفصیل در اینباره صحبت مینماییم:

بررسی پین پوینتر ها

پین پوینتر فلزیاب یک دستگاهی است که قادر است بطور دقیق به شناسایی فلزها و متمایز کردن  انواع دفینه و عتیقه های ارزشمند میباشد.یک دستگاه پین پوینتر با توجه به دقت بالایی که دارد و توانایی تفکیک فوق‌العاده‌ای بین اهداف مختلف ارائه می‌دهد، که این موضوع به باستان شناسان و کاوشگران اجازه می‌دهد که به راحتی اشیاء کوچکی مانند انواع سکه‌ ها، جواهرات، برنزها و حتی لوله‌های آبیاری شده را کشف نماید.

بررسی نقطه زن ها

فلزیاب‌ های از نوع نقطه زن یکی دیگر از دستگاه ها و ابزارهای تخصصی میباشد که در زمینه کاوش  دفینه های فلزی  و تعیین موقعیت هر چه دقیق تر مورد استفاده قرار میگیرند. نقطه زن ها که یک مکمل برای فلزیاب های سنتی محسوب میشوند با دقت هر چه بیشتر در یافتن فلز های مدفون شده به کاوشگران یاری میدهد. این نوع دستگاه انواع مختلفی دارند، بنابراین انواع فلزیاب‌های نقطه‌ زن به شرح زیر است:

نقطه‌ زن VLF

فلزیاب‌های نقطه‌زن VLF (فرکانس بسیار پایین): این دسته از فلزیاب‌ها با استفاده از تکنولوژی فرکانس بسیار پایین کار می‌کنند. آنها برای تشخیص فلزات در عمق کم مناسب هستند و به خوبی می توانند بین انواع مختلف فلزات تفکیک قائل شوند.

نقطه‌ زن پالسی PI

نحوه کارکرد فلزیاب‌های نقطه‌ زن پالسی یا همان PI اینگونه است که با ارسال پالس‌های قوی مغناطیسی و دریافت بازتاب آنها کار می‌کنند. فلزیاب‌های پالسی قادر به کاوش در عمق بیشتری نسبت به فلزیاب‌های VLF هستند و در شرایط خاص محیطی، مانند خاک‌های شور یا ساحلی، عملکرد بهتری دارند.

نقطه‌ زن تصویری

فلزیاب‌های نقطه‌زن تصویری که از تکنولوژی‌های VLF یا PI (پالس اینداکشن) استفاده می نماید، از ویژگی های بارز این نوع نقطه زن  قابلیت ارائه تصویری از اهداف زیرزمینی را دارند. این تکنولوژی به کاربران اجازه می‌دهد تا قبل از حفاری، ایده بهتری از نوع و شکل اهداف داشته باشند.

بررسی شعاع زن ها

یکی از دستگاه ها و ابزارهای پر کاربرد در زمینه کشف انواع فلزات میباشد، برای پوشش دادن مناطق وسیع و تعیین تقریبی محل وجود فلزات به کار می‌روند،این دستگاه‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: ردیاب‌های فرکانسی (آنتنی) و ردیاب‌های جیوه‌ای (خوراک خور). ردیاب‌های فرکانسی با ارسال امواج الکترومغناطیسی و دریافت سیگنال‌های بازتاب شده از فلزات کار می‌کنند و ردیاب‌های جیوه‌ای بر اساس تغییرات در میدان مغناطیسی زمین عمل می‌کنند.

این ابزارات با توانایی پوشش دهی شعاع های چند کیلومتری، امکان شناسایی وجود دفینه‌ها در مناطق بزرگ را فراهم می‌آورند. این موضوع باعث می‌شود تا بدون نیاز به کاوش‌های وقت‌گیر و پرهزینه، اطلاعات اولیه و مفیدی در مورد وجود احتمالی گنج‌ها به دست آید.با این حال، در مقایسه با نقطه‌زن‌ها که قادر به تعیین موقعیت دقیق فلز هستند، شعاع‌زن ها تنها می‌توانند موقعیت تقریبی فلزات و دفینه‌ها را مشخص کنند.

این ویژگی شعاع‌ زن‌ها به شما این امکان را می‌دهد که مناطق بالقوه دارای گنج را شناسایی کرده و برای کاوش‌های دقیق‌تر و هدفمندتر، به سمت استفاده از نقطه‌زن‌ها سوق داده شوید. در نهایت، استفاده ترکیبی از شعاع‌زن‌ها و نقطه‌زن‌ها، راهکاری جامع و موثر برای شناسایی و کاوش دفینه‌ها و فلزات ارزشمند در مناطق گسترده را فراهم می کند.

در نهایت، انتخاب نوع فلزیاب مناسب به عوامل مختلفی مانند عمق مورد نظر برای کاوش، نوع فلز مورد جستجو، شرایط زمین و بودجه بستگی دارد. برای انتخاب بهترین فلزیاب، بهتر است با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت کنید تا بتوانید دستگاهی متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام خرید فلزیاب

یکی از سوالاتی که کاربران میپرسند این است که قبل از خرید فلزیاب چه نکاتی را باید بدانم؟ لازم بذکر است که قبل از اقدام به خرید هر نوع دستگاه گنج یابی سعی کنید مواردی مانند وزن، اندازه، ویژگی‌هایی مانند صفحه نمایش LCD، بلندگوهای داخلی، GPS داخلی، تبعیض (به‌منظور اینکه آشغال‌ها را حفاری نکنید) و اندازه کویل  و... را همگی در نظر داشته باشید.

دستگاه فلزیاب مناسب برای کاوشگران مبتدی

یکی از مواردی که لازم دانستیم  در این مطلب بگنجانیم درباره دستگاه فلزیاب مناسب برای کاوشگران مبتدی و تازه کار است، بنابراین  اگر شما نیز یک کاوشگر تازه کار هستید بهتر است بدانید که هنگام خرید اولین فلزیاب چه نکاتی را باید در نظر بگیرید!؟ دستگاه های گنج یاب کاربر پسند با تنظیمات قابل تنظیم مانند حساسیت، تبعیض و تعادل زمین هستند از جمله دستگاه هایی هستند که در اولویت قرار داده میشود. دسنگاه فلزیاب لورنز زد وان و زد تو از جمله دستگاه هایی هستند که میتوانند علاوه بر پیشرفتگی که دارند، به بهترین شکل ممکن نیاز یک کاوشگر مبتدی و حتی حرفه ای را برطرف نماید.

بهترین مکان برای فلزیابی

میدانیم که یافتن بهترین مکان برای فلزیابی و گنجیابی برای کاوشگران تاره وارد یک دغدغه‌ مهم است، یافتن مکان‌های مناسب میتواند شانس موفقیت هر کاوشگر  را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در ادامه به برخی از مکان‌های پر پتانسیل گنجیابی اشاره می نماییم:

  1. مکان‌ها وساختمان های متروکه و قدیمی
  2. تپه‌ها و قلعه‌های باستانی
  3. شهرهای باستانی و ویرانه‌ها
  4. مناطق باستانی ساحلی
  5. مناطق روستایی و مزارع قدیمی
  6. داخل و اطراف چاه‌های قدیمی
  7. مناطق جنگلی و کوهستانی
  8. مکان‌های متروکه و قدیمی
  9. مناطق نظامی متروکه
  10. زمین ها و پارک های ورزشی قدیمی
  11. کمپ ها و اقامتگاه های شکار موجود در قدیم

شاخص های مهم در خرید دستگاه فلزیاب

همانطور که گفته شد به طور کلی یک فلزیاب حرفه دارای ویژگی های زیر می‌باشد:

  • یک فلزیاب خوب باید عمق نفوذ حداقل ۳ متری داشته باشد.
  • نشانگر حساسیت و متراژ داشته باشد.
  • سبک و کم حجم باشد.
  • دارای قابلیت تغییر فرکانس داشته باشد.
  • تفکیک حداقل ۵۰% داشته باشد.
  • امکان حذف ذرات ناخواسته حداقل ۵۰ درصدی را داشته باشد.
  • بالانس دستی (Manual) داشته باشد .اگر بالانس دستی نباشد و اتوماتیک باشد عمق نفوذ کمتری حاصل میشود.
  • دارای قابلیت تفکیک آهن و غیر آهن و یا حتی نوع جدید تفکیک یعنی Just Gold (فقط طلا) را داشته باشد.
  • دارای سیستم کاری VLF و PI و از همه بهتر PI تغییر یافته باشد که سیستم کاری PI تغییر یافته تلفیقی از دو نوع سیستم کاری VLF و PI میباشند.
  • دستگاه فلزیابی را تهیه کنید که فروشنده بصورت کامل دستگاه را در زمین و محل مورد نظر شما و البته در هر نوع خاکی تست کند و با گارانتی مطمئن تحویل دهد.

عوامل موثر و تعیین کننده یک فلزیاب خوب

در نتیجه؛ عوامل موثر در انتخاب فلزیاب اینگونه است که، یک فلزیاب خوب  و با کیفیت باید حتما از قابلیت عمق کاوش قوی برای تشخیص اجسام مدفون بهره ببرد. آخرین پیشرفت‌های فناوری، مانند بهبود ویژگی‌های حساسیت و تشخیص، همراه با نوع و اندازه سیم پیچ جستجو، به قابلیت‌های عمق کلی یک فلزیاب کمک می‌کند.

در آخر توصیه ما برای شما عزیزان این است که حتما از شرکت های معتبر خرید کنید تا ازخدمات پس از فروش و گارانتی بهره ببرید یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شرکت فروش فلزیاب شرکت گلد اسمیت است که دارای 25سال سابقه فروش میباشداز خصوصیات این شرکت میتوان به دفتر و جای ثابت، زمین تست ، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد