5 نکته کلیدی برای افزایش دقت و حساسیت فلزیاب (Sensitivity)

تاثیر عوامل مختلف بر حساسیت فلزیاب

حساسیت فلزیاب(Sensitivity) یکی از معیار های مهم و کلیدی است که نشانگر میزان کارایی دستگاه فلزیاب برای شناسایی اشیاء مخفی میباشد. این ویژگی معرف قدرت ابزار در شناسایی فلزات با عمق و اندازه های مختلفی است، و به کاوشگر اجازه این را می‌دهد که فرد با دقت و تمرکز بالایی به جستجو بپردازد. در این مقاله به برسی حساسیت فلزیاب و تاثیر آن در عملکرد وکارایی آن برای کاوشگر می‌پردازیم. در این مقاله ما اهمیت جامع حساسیت فلزیاب را مورد بررسی قرار داده و نحوه تاثیرات ان را بر روی کارایی کلی دستگاه فلزیاب مورد بررسی قرار خواهیم داد.
هدف ما از این مقاله ارائه دیدگاهی متفاوت عمیق و کاربردی به کاربرانی است به دنبال بهینه کردن عملکرد دستگاه خود میباشند وقصد دارند بهترین تنظیمات ممکن را برای افزایش دقت و حساسیت فلزیاب داشته باشند و بتوانند با تنظیم دقیق و مناسب استفاده بهتری از فلزیاب بتوانند داشته باشند.

حساسیت فلزیاب چیست؟

حساسیت فلزیاب به این معناست که شدت و قدرت و توانایی دستگاه در شناسایی و جستجو کردن فلزات ریز و حساس و یا آلودگی‌های فلزی در محصولات است. بررسی تنظیمات در دستگاه فلزیاب بسیار حائز اهمیت بوده، چرا که تاثیر بسزایی در عمق شناسایی هدف دارند که دستگاه قادر به شناسایی آنها است.
اگر با ویژگی حساسیت دستگاه فلزیاب آشنایی نداشته باشید، در دو حالت ممکن است به شما نشان دهد :

ممکن است دستگاه شما شدت و عمق بالاتری را پوشش دهد، خطا و هشدار های اشتباهی را بدهد که شما را اذیت می‌کند.
ممکن است دستگاه هدف و نشانه هایی با عمق کمتر و سطحی را شناسایی کند، که در این صورت نیاز به حذف هدف هاییست که عمق بالاتری دارند.
این دو به صورت عادی از دست نمی‌روند، اما در صورتی که شما توانایی کنترل و درک این ویژگی را پیدا کنید و به طور کامل با نحوه کارکردن ان اشنا شوید.

حساسیت در فلزیاب جزئی از اساسی ترین موضوع است، به این علت که نه تنها به شما امکان پیدا کردن فلز های خاص را می‌دهد، بلکه از شر حفاری های پردازش نشدنی و اشتباهاتی که قابل اهمیت نیستند نجات می‌دهد. گزینش بهترین فرکانس در دستگاه فلزیاب در عملکرد و حساسیت های این دستگاه تأثیر بسیاری می‌گذارد.

چگونه حساسیت فلزیاب اندازه گیری می شود؟

حساسیت سیستم فلزیاب، مانند دستگاه آنفیبیو میتواند با تست یک قطعه فلزی کوچک تنظیم شود. در ابتدا کویل فلزیاب را بر رویِ یک قطعه ریز قرار میدهید و بررسی کرده که آیا این ابزار قادر به شناسایی فلز هست یا خیر.
حساسیت فلزیاب توانایی این را دارد که عمق و شدت ابزار را تشخیص دهد. برای اینکه تنظیمات و بهینه بودن حساسیت ابزار را به دست آورید، بهتر از دستگاه را در وضعیت مناسبی برای آزمایش قرار دهید. البته این در صورتی امکان پذیر است که ابزار شما تنظیمات حساسیت خودکار را دارا باشد در این صورت شما نیازی به وارد کردن اندازه ها به شکل دستی را ندارید.
هنگامی که حساسیت دستگاه افزایش یافت، ممکن است سیستم به سیگنال های اشتباه در موقعیت واکنش نشان دهد. در صورت بروز این حالت، بهتر است اندازه حساسیت را کم کرده تا سیگنالی که دریافت میکنید واضح تر باشد و فلز مد نظر به درستی شناسایی شود.

چه عواملی بر حساسیت فلزیاب تأثیر می‌گذارد؟

عوامل بسیاری بر روی حساسیت فلزیاب تأثیر می‌گذارد در بعضی مواقع چنین مسئله ای برای افرادی که از این ابزار استفاده می‌کنند بسیار گمراه کننده باشد. اینکه حساسیت ابزار را بالا برده و شروع به حفر کنیم کار منطقی و مناسبی نیست. حتما باید توجه داشت که اکثر فلزیاب های تولید شده با حساسیت بیشتر از حد معمول که مورد استفاده قرار می‌گیرند، به فروش میرسد.
اثر جهت گیری، شرایط محیط، معدنی شدن یا به عبارتی مینرالیزاسیون شدن میتواند بر شناسایی آلودگی های محیطی، توانایی کارکرد ابزار و حساسیت دستگاه فلزیاب تاثیر گذاشته یا حتی باعث به وجود آمدن اختلال شود. برای مثال: سیگنال هایی که به اشتباه برگشت خورده از مواد معدنی در زمین میتواند بسیار باعث ازار شده و متاسفانه باعث میشود زمان ارزشمندتان بیهوده صرف حفاری های اشتباه شود. مینرالیزاسیون بودن خاک، مشکل اساسی بسیاری از اپراتور های ابزاری فلزیاب است. به این علت که در این شرایط به جای پیدا کردن و رسیدن به سکه و طلا، خاک معدنی پیدا می‌شود.

سرعت بازیابی (Recovery Speed) فلزیاب

نحوه تنظیم حساسیت در فلزیاب ، برای اینکه به صورت دستی حساسیت فلزیاب خود را تنظیم کنید باید به سه مورد زیر توجه کرده و آنها را انجام دهید:

در قدم اول حساسیت ابزار را به شدت بالا برده، آنقدر که تداخل ایجاد شود.
سپس حساسیت را پایین آورده تا سیگنال و اطلاعات دقیق تری را دریافت کنید.
در آخر متوجه می‌شوید که سیگنال های فلز در قیاس کردن با سایر سیگنال ها به صورت واضح تری عمل خواهد کرد.
اینکه تصور کنید با بالا بردن حساسی دستگاه به گنج بیشتری خواهید رسید تفکر اشتباهی است. توجه داشته باشید که حساسیت ابزار را نباید خیلی بالا تنظیم کرد.

اگر شما حساسیت دستگاه را بالا ببرید احتمال اینکه اطلاعات ناخواسته و عکس‌العمل نادرستی را دریافت کنید بیشتر است. به دست آوردن تنظیم مناسب حساسیت نیازمند صرف زمان است. برای حل شدن این موضوع باید ابزار را آزمایش کرده تا به تنظیم بهینه حساسیت برسید. البته این امکان وجود دارد که دستگاه شما دارای تنظیم سریع و خودکار برای حساسیت را داشته باشد.

ثبات در حساسیت بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که سیگنالی پایدار دریافت کرده اید، احتمال اینکه تنظیمات شما درست هست بسیار بالاست. اگر متوجه شدید که سیگنال دریافت شده پایداری و ثبات لازم را ندارد بهتر است تنظیمات حساسیت ابزارتان را مورد آزمایش و برسی قرار دهید.

اهمیت تنظیم فلزیاب

طبق مطالعات انجام شده و آمارهای به دست آمده، کشور ما جزو کشور هایی است که ذرات و املاح معدنی بسیار بالایی دارد. از طرفی اگر کاوشگران فاریابی را تهیه کنند که ابزار توانایی حذف کردن ذرات را نداشته باشند ممکن است با مشکل جدی رو به رو شوند. کاوشگر می‌تواند با تنظیم کردن درست گذینهsensitive سیستم فلزیاب می‌تواند حساسیت سیستم را تا حدی کم کرده که ذرات و املاح معدنی مزاحم دیگر را تشخیص ندهد.

به این ذرات و املاح معدنی، ذرات مزاحم گفته می‌شود.
باید به این مورد توجه داشت که عدد تنظیم شده برای پارامتر ها در همه مناطق به هیچ عنوان یکسان نیست، به این علت که ذرات مزاحم با توجه به شرایط محیطی و زیستی در همه مناطق یکسان نمی‌باشد، ذرات در بعضی از مناطق کم و در بعضی بیشتر است. این گزینه ( sensitive) یا همان حساسیت، مهمترین قسمت مربوط به فلزیاب است. اما کاربرد این حالت برای کاوشگر چیست؟
این حالت در فلزیاب ها دارای اهمیت ویژه ای است در صورتی که اگر ابزار مورد نظر از داشتن این مدل محروم باشد، فاقد ارزش و اعتبار است چون دیگر هیچ کاربردی ندارد. حساسیت در حالت کلی به علت بالانس شدن و بهینه شدن دستگاه برای عملکرد بهتر به وجود آماده است.
اکثر سیستم های فلزیاب برند و معروف دارای ویژگی sensitiveهستند.

نتیجه گیری

در نتیجه میتوان بیان داشت، حساسیت در این دستگاه بسیار مهم است. تنظیم دستگاه، بالا و پایین بودن زیاد تنظیمات باعث تغییرات بر روی عمق دستگاه شده و امکان خطای دستگاه را بالا برده و ممکن است سیگنال های اشتباه یا مواد معدنی را به عنوان فلز به اشتباه شناسایی کند.
دقت کنید که قبل از شروع کار با دستگاه بهتر است تنظیمات حساسیت را مورد آزمایش قرار دهید و به تنظیم واضح و بهینه ای با بیشترین عمق و مفید ترین دست پیدا کنید. با توجه به مطالب گفته شده، میتوانید با مشاوره با پشتیبانی سایت اطلاعات بیشتری راجب دستگاه ها پیدا کرده و ابزار مورد نیاز خود را از طریق سایت ما تهیه کنید.

در آخر توصیه ما برای شما عزیزان این است که حتما از شرکت های معتبر خرید فلزیاب کنید تا ازخدمات پس از فروش و گارانتی بهره ببرید یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شرکت فروش فلزیاب شرکت گلد اسمیت است که دارای 25سال سابقه فروش میباشداز خصوصیات این شرکت میتوان به دفتر و جای ثابت، زمین تست ، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد