قوانین دفینه یابی و یافتن گنج

قوانین دفینه یابی و گنج یابی در زمین

از گذشته دور تا به امروز همیشه افرادی کنجکاو علاقمند به گنج و گنجیابی وجود داشته است که دنبال پیدا کردن دفینه‌هایی هستند که در دل خاک یا مکانی متروکه دفن شده اند. به همین دلیل، این دسته از افراد با کمک دستگاه گنج یاب و دفینه یاب اقدام به شناسایی و یافتن دفینه‌ها و اشیاء گرانبها میکنند.

 

قوانین دفینه یابی در ایران به چه صورتی است؟

طبق قوانین دفینه یابی: اگر مالک زمین مدعی مالکیت دفینه شد و آن را ثابت کرد دفینه به مدعی مالکیت تعلق میگیرد .

 دَفینه مالی است که در زمین یا بنایی دفن شده است،بنابراین طبق ماده 173 قانون مدنی بر حسب اتفاق و تصادف پیدا می شود، و چنانچه مالک آن معلوم نباشد.

به موجب ماده 174 همان ملک کسی است که آن را با فلزیاب یا وسایل دیگر و غیره  پیدا کرده است . طبق ماده 175- اگر کسی در ملک شخص غیر، دفینه پیدا نماید باید به مالک آن اطلاع دهد. ماده 176 – دفینه ای که در اراضی مباحه کشف شود متعلق به مستخرج آن است .

دَفینه چیست؟

بطور کلی دَفینه یا همان «زیرخاکی»  به مجموعه‌ای از سکه‌ها و اشیای باارزش گفته می‌شود که در گذشته افرادی آن را در مکانهای پنهان و متروکه یا در زیر خاک دفن میکردند. میتوان گفت اغلب دفن‌کننده‌های این اشیای باارزش معمولاً این کار را با این قصد انجام داده‌اند که پس از مدتی گنجینه را دوباره از زیر خاک به‌درآورند اما در برخی موارد، مرگ دفن‌کننده باعث باقی ماندن دفینه در زیر خاک شده‌است.

به عبارت دیگر میتوان دَفینه را را اینگونه بیان کرد که؛ برای حفظ و نگهداری اشیاء قیمتی و گرانبها مانند طلا و نقره و...  از افراد بیگانه و غیر قابل اعتماد یا شرایط بلایای طبیعی، جنگ‌ها و دزدان و راهزنان، در مکانهایی مانند زیرخاک، داخل دیوارها، در پای درختان، چاه‌ها، قنات‌ها و... نگهداری و  مدفون میشد، به این اشیاء دفینه یا گنج میگویند.

پس از دفن کردن این اشیاء زیرخاکی و با ارزش ممکن بود فردی که خود را مالک آن میدانست، به دلایل مختلف مانند آلزایمر فراموش کند که گنج خود را کجا پنهان کرده یا حتی اصلا به خاطر نیاورد که روزگاری گنجی را در جایی دفن و قایم کرده است، حتی ممکن است عمر آن شخص به دنیا نباشد و گنج همچنان در حالت مدفون سالها و قرن ها در زیر خاک مدفون بماند.

بنابراین فراموش شدن محل دفن یک دفینه یا تغییرات در جغرافیای محل می‌تواند امروزه شرایط یافتن آن را برای ما کمی سخت کند بطوری که ماها و سالها برای بازیافت آن زمان ببرد.

اما با خرید فلزیاب میتوان در بهترین شرایط ممکن و با صرف کمترین زمان گنج های زیادی را کاوش و یافت کرد.

قاره آسیا و خصوصا کشور ما ایران جزء مناطق جغرافیایی است که دفینه ها و زیرخاکی های فراوانی را در دل خود جای داده است.

بطور کلی از دفینه‌های معروف در آسیا می‌توان به گنجینه غار کلماکره پل‌دختر لرستان ششمین گنج بزرگ جهان و دفینه دژ زیویه سقز کردستان در ایران و دفینه طلاتپه در افغانستان و گنجینه آمودریا (جیحون) هخامنشیان کشف شده در منطقه تختی سنگین تاجیکستان اشاره کرد.

بزرگواران خواهشمند هستیم در نظر داشته باشید ،که آثار و نشانه های که بر روی سنگ ها و صخره ها حکاکی شده است به هیچ عنوان حامل هدیه ها و گنج نیستند،بلکه آثار تاریخی ارزشمندی هستند! پس در نظر داشته باشید که آثاری که از گذشتگان به یادگار برای ما مانده رو تخریب نکنید.

 ما در شرکت گلد اسمیت برای شما عزیزان آرزوی موفقیت در حفاری های شما داریم.برای مشاوره رایگان در مورد خرید فلزیاب ، قوانین دفینه یابی ، علائم ونشانه های گنج و خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان شرکت گلد اسمیت در تماس باشید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد